خودرو

آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی خودرو چیست؟

لوازم یدکی خودرو شامل انواع قطعات و تجهیزاتی است که برای نگهداری، تعمیر و بهبود عملکرد خودرو استفاده می‌شود. این لوازم شامل روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر سوخت، ترمز، لنت ترمز، لوازم موتوری، جعبه دنده، لاستیک و رینگ، بخاری، باتری، لامپ‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی و داخلی، پدال‌ها و دستگیره‌ها می‌شود. در مقاله آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو قصد داریم در مورد این مسئله توضیحات کامل  دهیم.

استفاده از لوازم یدکی اصلی و با کیفیت بالا بسیار مهم است تا از سلامت و عملکرد بهینه خودرو اطمینان حاصل شود. برای افرادی که خودرو دارند آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو امری ضروری است.

تاریخچه لوازم یدکی در ایران

 در سال 1345با عقد قرارداد بین شرکت انگلیسی تالبوت و ایران خودرو ایران (ناسیونال سابق ) برای آغاز تولید و مونتاژ پیکان ، اولین لوازم یدکی رسما وارد ایران شد و خودرو پیکان در سال 1346تولید شد. اما بدلیل اینکه رادیاتور کار شده در خودرو پیکان متناسب با شرایط انگلستان طراحی شده بود در ایران جوابگو نبود و پس از طی مسافتی کوتاه جوش می آورد. همین امرباعث شد که ایران خودرو بعنوان اولین تولید کننده خودرو در ایران به فکر رفع این مورد باشد وآن را تا حدودی رفع کند .

در سال 1356 شرکت صنایع فلزی اصفهان بعنوان یک شرکت تولیدی در زمینه قطعات خودرویی تاسیس شد که در سال 1366نام خود را به ایساکو تغییر داد. تا کنون در زمینه تولید لوازم وقطعات یدکی خودرو و خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو مشغول به فعالیت هست. بعد از آن شرکتهای متعددی در ایران در زمینه تولید و توزیع انواع لوازم یدکی تاسیس و مشغول به کارشدند. که میتوان به شرکتهای سایپا یدک تاسیس سال 1370 اشاره کرد که درزمینه تولید و خدمات پس از فروش محصولات سایپا شناخته شده است .

اهمیت تعویض به موقع لوازم یدکی :

با توجه به مصرفی بودن قطعات خودرو و سایر وسایل نقلیه، تعویض و تعمیر به موقع این لوازم دراولویت کار هر دارنده خودرو قرارمی گیرد. عدم تعویض به موقع این قطعات موجب فرسودگی و کاهش عملکرد و عمرخودرو می شود. که موجب وارد کردن هرگونه آسیب جدی به ماشین و سرنشین ها می شود .

طبق آمارها بیشترین دلیل وقوع حوادث جاده ای بعد از سرعت غیرمجازو خواب آلودگی راننده ، عدم تعویض به موقع قطعات واستفاده از لوازم فرسوده می باشد.  در مقابل بررسی و چکاب به موقع قطعات خودرو و توجه به علایم هشداردهنده ی خرابی ماشین ، مزایای متفاوتی چون افزایش عمرخودرو ، ضمانت ایمنی ، کارایی بهتر وسیله نقلیه و بهبود راندمان سوخت خودرو را به همراه دارد .

اهمیت تعویض قطعات خودرو یدک ما

انواع لوازم یدکی خودرو:

همانطور که اشاره کردیم. خودرو از دسته موارد مصرفی می باشد و قطعات استفاده شده درآن میتواند در اثر مواردی چون سوانح رانندگی، شرایط آب و هوایی (هوای خیلی سرد و شرجی و.. ) ودر طول زمان دچار فرسودگی و خرابی شود. که دراین صورت با جایگزینی قطعات فرسوده و معیوب با لوازم یدکی نو و مطمئن این مشکل قابل حل خواهد بود.

شایان ذکراست که لوازم یدکی متناسب با مدل خودروها نوع و برند مشخص تولید می شود. در اینجا به انواع این لوازم و قطعات اشاره می کنیم :

  • بدنه خودرو: چراغ ، رینگ،سپرو گلگیر، رینگ و لاستیک
  • کابین خودرو : پدال ، داشبورد،سیستم تهویه، سیستم صوتی ، کنسول ، بخاری ،دستگیره و صندلی ،غربیلک فرمان، شیشه بالابر، برف پاک کن
  • جلوبندی خودرو :اکسل ، بوش ،سیستم فرمان و سیستم تعلیق و سگ دست ،فنر و کمک فنر سیبک ، میله موج گیر،پمپ آب
  • گیربکس و موتور : قطعاتی مثل واشرسرسیلندر،وایرشمع ، شفت و قیفی، سلکتور،فلایویل،ماهک دنده

 

مهم ترین لوازم یدکی :

در بین تمام لوازم یدکی و مصرفی خودرو ، بعضی از این قطعات به محض تشخیص ایراد و آسیب باید به سرعت برای تعویض آن اقدام کرد.

مهمترین بخش های خودرو:

  • موتور ماشین : بعنوان اصلی ترین و گران ترین قطعه به حساب می آید که درصورت خرابی، می تواند آسیب های جدی مثل افزایش سوخت خودرو و دربدترین حالت انفجار موتور را به همراه داشته باشد.
  • استارت خودرو: استارت یا استارتر خودرو به دلیل اینکه برق باتری را به میل لنگ موتور انتقال می دهد و آنرا تبدیل به انرژی حرکتی می کند دارای اهمیت است و کوچکترین ایراد و نقص در استارتر مانع روشن شدن خودرو می شود و چاره ای جز تعویض آن با قطعه جدید و سالم نیست .
  • وایر و شمع : شمع و وایر به هم متصل هستند و کاراحتراق سیستم را انجام میدهند .شمع ازقطعات پر فروش در قطعات یدکی می باشد که  نمونه های بی کیفیت آن در بازار فراوان است و باید در تهیه و خرید آن دقت شود .
  • لنت و دیسک ترمز: ترمز از قطعات حیاتی در سیستم خودرو می باشد که هیچ ماشینی را نمی توان بدون آن تصور کرد ونقش بسیار بسزایی در جلوگیری ازسوانح رانندگی دارد. برای گرفتن ترمز نیاز به ایجاد اصطکاک بین لنت و دیسک هست و در صورت خرابی لنت ،دیسک هم آسیب میبیند و از ترمزگیری جلوگیری میکند. و باید به صورت دوره ای آنرا تعویض کرد .
  •  
  • قطعات یدکی بدنه: علاوه بر موارد فنی در ماشین ها ، قطعاتی مثل : چراغ های ماشین ، سپرماشین ، درب خودرو، گلگیرها و جلو پنجره می باشد. که در صورت شکستگی یا خرابی برای ایمنی بیشتر و حفظ ظاهر خودرو باید اقدام به تعویض آنها کرد .
  •  
  • فن و پروانه : پروانه و فن جز اجرای سیستم خنک کننده ماشین هستند که در کنار ترموستات و رادیاتور حرارت موتور را تنظیم می کنند. این دسته از قطعات بدلیل حرارت بالا زود دفرمه و خراب می شوند بنابراین با چکاب به موقع و با مشاهده افزایش دمای موتور باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود .

نحوه تشخیص لوازم  یدکی اصلی و تقلبی :

ازآنجا که روزانه خودروهای متنوع با برندهای مختلف تولید می شود. بازارلوازم یدکی هم در کشورمان بسیار پررونق هست. تولیدکنندگان بسیاری در زمینه تولید وعرضه این قطعات فعالیت میکنند.

نکته نگران کننده این است که در کنار قطعات اصلی و وارداتی، بعضی از تولید کنندگان سودجو قطعات فیک و بی کیفیت را در بازار لوازم یدکی عرضه میکنند.  با قیمتهای کمتری به فروش می رسانند. خرید قطعات بی کیفیت با سلامت سرنشینان و عمر ماشین ارتباط مستقیم دارد .بنابراین خرید قطعات یدکی اصلی جزء موارد حیاتی به حساب می آید.

تشخیص جنس اصل از تقلبی توسط مشتری های عادی امکان پذیرنیست. بنابراین توصیه میشود برای تشخیص اصل و فیک بودن قطعات و لوازم یدکی به نکات زیرتوجه شود:

  1. برندهای معتبر و مطرح را بشناسیم.  در صورت خرید از این شرکتها میتوان کد اصالت کالا را استعلام گرفت و قطعه اصل و تقلبی را تشخیص داد. بدین صورت که روی بسته بندی محصول بارکدهایی وجود دارد. که با ارسال آن به شماره پیامک هایی که از سوی شرکت اعلام شده میتوان از کیفیت و لوازم یدکی خریداری شده مطلع شد .
  2. نکته بعد در مورد بسته بندی این شرکتها این است که این برندها دربسته بندی و نوع رنگ به کار رفته تغییردائمی نمی دهند.
  3. در ساخت قطعات اصلی از آلیاژ قوی و با کیفیت استفاده می شود. که اکثر فروشندگان با تجربه از این طریق قطعه اصل را تشخیص می دهند.

 لوازم یدکی خودروهای چینی :

با آغاز تحریم ها علیه ایران خودروهای چینی جایگزین دیگر خودروهای وارداتی در بازار خودرو ایران شدند. مدل هایی مثل ام وی ام ، هایما ، فیدلیتی، چانگان، لیفان، جک و .. اما از آنجا که این خودرو ها درمدل های متنوع در بازار حضور دارند و به دلیل داشتن آپشن های مختلف طرفداران خود را دارند.

خرید اینترنتی لوازم یدکی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش استفاده ازاینترنت و آشنایی بیشترمردم با فضای مجازی سایت ها و فروشگاههای اینترنتی رونق پیدا کردند. فروشندگانی که فروشگاههای حضوری داشتند برای فروش بیشتر ودسترسی راحت تر مشتری به آنها رو به  فروش آنلاین آوردند.

از طرفی خرید لوازم مورد نیاز برای خریداران هم از طریق فروشگاههای آنلاین به صرفه شد. به طوری که ازمنزل و یا محل کارمی توانند فروشگاهها و اجناس را ببینند و جنس مورد نظررا خریداری کنند. لازم به ذکر است که تشخیص فروشگاهها ی معتبر وبا فروش بیشتر، کمک شایانی به خریدار می کند. تا جنس با کیفیت را از فروشنده معتبر خریداری کند و دروقت وهزینه خود صرفه جویی کند .

 

جمع بندی:

امروزه فروش لوازم یدکی هم همچون خرید و فروش خودرو وارد آنلاین شاپ ها شده است. سایت یدک ما این امکان را فراهم کرده است که شما بتوانید تمامی قطعات مورد نیاز برای تمامی خودروهای چینی را یکجا ببینید. قیمتها را با سایر فروشگاهها مقایسه و سپس اقدام به خرید بدون واسطه و مستقیم از فروشنده اصلی کنید .

یدک ما خریدی مطمئن

3 دیدگاه در “آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو

  1. محسن گفت:

    خیلی ممنون از مقاله خوبتون بسیار جامع و مفید هست.

    1. adib گفت:

      ممنون از توجه و حسن نظر شما

  2. احمدی گفت:

    مقاله کاملی بود خیلی بدردم خورد . واقعا تخصصی و جامع در مورد لوازم یدکی خودرو گفته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *